VŠB-TU Ostrava Fakulta strojní Katedra robotiky

Záznam o závěrečné práci na Katedře robotiky

Typ práce bakalářská obrázek charakterizující práci
Datum odevzdání 23. 05. 2011
Počet stran 54
Studijní obor Robotika
Os. číslo pro473
Jméno  Lubomír Prokop
Vedoucí Ing. Marek Studénka
Konzultant
 
Název práce Konstrukční návrh pásového podvozku servisního robotu řízeného po kabelu
Construction Design of a Tracked Service Robot Chassis Controlled by Cable
Abstrakt

Bakalářská práce se zabývá konstrukčním návrhem navíjecího mechanismu ovládacího kabelu pro ovládání servisního robotu. V teoretické části práce jsou popsány druhy servisních robotů dle oblasti jejich působení. Dále je v práci popsán pásový podvozek a servisní roboti ovládaní po kabelu včetně aplikací těchto robotů. V další části práce jsou navrženy 3 varianty konstrukčního řešení navíjecího mechanismu. Následně je vybrána optimální varianta, která je v této práci podrobně popsána. Ve výpočtové části práce je proveden výpočet výkonu motoru navíjecího bubnu. Součástí práce jsou 3 modely variant řešení a model optimální varianty. Všechny tyto modely jsou vymodelovány v programu Pro/ENGINEER. Z optimální varianty je vytvořen sestavný výkres.

This thesis deals with product design of cable reel mechanism determined to control the service robot. The theoretical part describes the types of service robots according to their areas of operation. The study also described crawler chassis and cable controlled service robots including applications of these robots. In the next section three alternative design solutions to the reeling mechanism are proposed. Subsequently, the optimal option is chosen and this option is described in detail. In computational part the motor power for cable reel mechanism is computed. The work contains tree models and model of the optimal variant. All these models are modeled in Pro / ENGINEER. From optimal design the assembly is created.

Dosažené výsledky

Bakalářská práce byla vypracována na základě zadání a specifikaci požadavků v požadavkovém listu. Pro zmapování problematiky servisních robotů s pásovým podvozkem ovládaným po kabelu byla vypracována analýza, ze které vyplynulo základní rozdělení těchto robotů, popis pásového podvozku a popis ovládacích kabelů. Dále byly navrhnuty tři varianty řešení navíjecího mechanismu ovládacího kabelu. Tyto varianty byly vymodelovány v programu Pro/ENGINEER. Metodou porovnání v trojúhelníku párů byla vybrána optimální varianta. Tato varianta byla následně konstrukčně rozpracována do výsledné varianty. Hlavní části této varianty byly popsány. Ve výpočtové části byla vybrána pohonná jednotka s požadovanými parametry.

Bachelor thesis was draw up on the demands and the specific requirements. Analysis of the crawler robots controlled by cable was made which showed the basic division of the robots, description of crawler undercarriage and a description of control cables. In addition, three variants of cable reel mechanism were designed. These options were modeled in Pro / ENGINEER. Using Triangle comparison method the optimal variant was chosen. This variant was subsequently elaborated into the final design. The main parts of this variant has been reported. In the calculation part the required drive unit with required parameters was selected.